Dag 14 Laholm - Malmö 12,5 mil

Start kl 6.20 - Framme och tog kort vid Malmö skylten 17.05! Hos Vannias kl 17.30!

Just nu sitter jag i deras kök och klev nyss upp. Jag och mamma var vaken kl 6.15 redan men sen så har vip bara legat och dragit oss för att vi kan. :-)

Igår så började vi med sura gråa moln och trampade mod Helsingborg. Vi tog bort Höganäs dels för att det inte var så fint väder och för att vi nu körde för Malmö till eftermiddagen

Första skylten som sa Malmö hänvisade oss upp på en E motorväg, men ändå! Första skylten med Malmö!  Vi var uppenbarligen på rätt väg efter 135 mil!

Vi lyckaldes även sista etappen bara ta småvägar. Eftersom vi cyklister inte räknas hålla farten på en motorväg så är vi inte välkomna där... Men nog tusan kan vi hålla längden av en motorväg! ;-)

Vi tog istället vägen bredvid motorvägen tvärs över Hallandsåsen. Vi körde den gamla riksvägen och den gick en bra bit högre upp och mer slingrigare! Med hög luftfuktighet och med ansträngningen så blev det ganska så blött, svettigt och mojsigt efter ett tag. Väl uppe på åsen så tog det ett tag uppe där innan det vände nedför. Men då blev det destå roligare! :-)

Backen över Hallandsåsen som vi just har kämpat oss uppför, synd att man inte ser på bilden hur mycket uppför det är!!!

Den lilla DHL parken... och våran fika park ;)

Vi hittade en typ utav rastplats och fikade mackor och varmt. Såg några gula små klossar ute på ett fält... Insåg sedan att det var en stor DHL-park! Alltså det gula små klossarna var DHL lasbilsvagnar! Sen mitt i fikat så rullade ett jättestort passagerarflygplan förbi där vid DHL vagnarna... Vi satt alltså någon km från Helsingborgs flygfält.

Vi letade sen efter någonstans att gå på toa och få lite mer vatten. Vi närmade oss Helsingborg och tog några rondeller (DET är förövrigt jättekul på cykel!!!) sen ser vi ett par styckena Ikea flaggor... Där säger mamma, "där kan man gå på toa och ta vatten..." Vi parkade cyklarna och sprang in, in på toan och sen ut igen. Snabbare besök på ikea har nog aldrig gjorts tidigare...

Däri krokarna så såg vi också den första blåa skylten "42 Malmö" ! Då blev det så kuligt att vi trampade fast det då börja regna. Inte något hällande men ett litet skvalande... Tillräckligt för att irritera.

Första kyrkan var vår lunch-kyrka. Andra bilden var vår fika-kyrka, fast där satt vi på muren runt om.
Go´fika och en kulig rondell som tog oss rätt. :)

Lunch blev vid en kyrka, lunchen blev bullens pillsnerkorv och mackor. Jag kommer faktist inte ihåg om vi åt lunchen innan eller efter Helsingborg, men sak samma, lunchen vari alla fall go'.

På en liten lanthandel så köpte vi mackor och en liten burk go-fika och mjölk..

Fikat blev vid en annan kyrka, där satt jag på kyrkmuren under ett träd och mamma stod, det regnade... Men fikat var väldigt gott. Sen så trampade vi som tusan.

Havet. I dimman där vi stannade och knastrade lite nötter & choklad så kunde vi ana Turning Torso..

Vi orienterade oss efter min telefon hela vägen ner till Malmö, lite choklad och nötter senare så rullade vi in i Lomma ... Och MALMÖ! Tur bara att jag såg den blåa skylten Malmö.

Den var litet övervuxen så att säga. Vi kom in på något typ utav industriområde och sen så hade telefonen val cykelvägen inne  i Malmö! vi behövde aldrig ut på en bilväg förens vi skulle ta rätt gata förstås. :-)

Sen så fick vi ett varmt välkomnade och en dusch samt jättegod middag! Johan och Johanna kom och åt tillsammans med oss och sen så blev det en sen kväll. Mehavs har sovit jättegott!

Och nu så har Vannia och mamma dukat upp frukost så nu ska vi äta... Igen ;-)

Tack för alla hurrarop och på hejningar! Äntligen så var vi i Malmö!
Helt otroligt jätte troligt!